luni, 20 octombrie 2008

20 ! (1988-2008)


20 !

Ce bine ar fi daca ar fi fost 300 ,ar fi fost si un film despre mine :)

Daca tot nu e zapada sa facem un pic de istorie mioritica.

SNOWBOARD-UL LA NOI

Ca in fiecare statiune din lume care se respecta se gaseste cineva care sa spuna ca el a fost primul boarder. Noi ne vom rezuma doar la meleagurile mioritice si "ciobanasii "autohtoni.
Exista doua zone in care a aparut in paralel snowboardul ;una in Paltinis iar cealalta in Sinaia.In Paltinis a fost Andy Fazekas iar in Sinaia ,Toma Mortila.Rivali de meserie ...atat eu cat si Andy venim cu amintirile noastre. L-am rugat la un moment dat sa-mi trimita un mail cu povestea lui pentru un articol despre snowboard ca sa fiu cat mai obiectiv.

"Salut,din pacate nu pot sa-ti scriu decat f. be scurt.Totul a inceput in 1985 cand am vazut intr-o revista pe cineva care se dadea pe "ceva"asemanator surfului.Eu fiind un mare pasionat al skate-ului(chiar in anul acesta am avut o demonstratie cu prietenii mei la care a participat si Cristian Topescu) m-am simtit imediat atras de idee. Atat l-am batut la cap pe tata pana am construit unul din mai multe straturi de placaj,fibra de sticla si canturi de pe "combi r" habar nu aveam de lungime, latime, legaturi, de nimic.Primul metru l-am parcurs in februarie '85 pe partia din paltinis. Boardul acesta il mai pastrez si azi. Urmatorul an l-am petrecut cu experimentari si inbunatatiri, iar in anul 1987 a fost prima prezentare "oficiala" a snowb.in Romania in cadrul serbarilor zapezii "Paltinis-1987".Acest lucru se poate documenta, am ziarul local cu articolul respectiv.In anul 1988 am participat la diferite demonstratii in Balea(articol ziar),Izvorul Muresului(articol ziar+ inregistrare video de pe televiziunea nationala} Tot in acest an am prezentat snwb. catedrei de schi de la A.N.E.F {Carstocea, nea Sile). Cei de aici si-au manifestat> inca din prima un interes deosebit, intuind parca viitorul acestui sport.> Datorita acestei deschideri am reusit sa-mi dau si licenta din "Tehnica si metodica invatarii in snowboard", in anul 1992.In perioada 1988-1992 m-am dat practic pe toate partiile din tara.Acum au inceput sa se> organizeze si primele concursuri, Cupa Camel, Rossignol,etc,unde am iesit> pe unu de cele mai multe ori. Dupa cunostintele mele pana in anii 90 am fost doar cativa pe board: Groza Feli-din 88 Calin Strinu(din pacate a murit)-88 o tipa Gabi **(cred ca din predeal sau brasov, nu stiu axact) Claudiu Ghoerghita-90 din cluj. Au mai venit Milo, Dorin Pipos, Silvia Demeter, Iulius Miclos cu care am participat in 1995-1996 la primul concurs international "West Continental Open Series" Polonia.



SINAIA 1987 -1988
pentru inceput am sa va dau o parte dintr-un articol scris de Shepty intr-o revista.

"Snowboard-ul in Romania"

A aparut la sfirsitul anilor 80 in doua zone din tara: la Sinaia si la Bilea Lac. Exista voci care afirma ca, la Sibiu, au fost primii snowboarderi inainte de Sinaia (Andi Fazekas in 1985 Sibiu si Mortila Toma in 1987 Sinaia). Asa ca subiectul ramine deschis discutiei.In anul 1987 dr. Calin Arimie a cumparat primul snowboard din fibra de plastic si cu legaturi formate din curele. Impreuna cu Mortila Zaharescu Toma au inceput sa coboare pe snowboard in Valea Dorului, Sinaia.Dupa 1988, turistii straini care veneau sa invete sa schieze au adus si primele placi de snowboard cu ei. Cehii au venit cu VASA Dictator, englezii cu Burton si Crazy Banana, pe care monitorii de schi le-au achizitionat si au inceput sa practice acest nou sport. Primii monitori de schi care au practicat snowboard-ul au fost Dan Sirbu (Sinaia), Andi Mihai (Busteni), Dinu Stefanescu, Marius Centiu si Gabriela Muraru (Bucuresti).In anii a90, in Poiana Brasov, au aparut citiva snowboarderi care au contribuit la dezvoltarea acestui sport in Romania. Dorin Pipos, Mihaela Sulica, Mihai Cotop, Silvia Demeter si Miklos Iulius au fost primii practicanti in Poiana Brasov care au obtinut rezultate foarte bune in urmatorii ani.Cele mai bune rezultate obtinute in acest domeniu de catre sportivi romani au fost locul 11 in Cupa Mondiala si Locul 1 in Cupa Continentala la snowboardcross (Silvia Demeter) si locul 2 FIS Race si clasarea in primii 36 in Clasamentul Europa Cup (Mortila Zaharescu Toma).

Shepty (Andrei Mortila )
http://www.vacantesicalatorii.ro/modules/revista/articole/articol.php?artID=1791

Si o parte din interviul pe care l-am dat in 2007 la H20:

1. Cand te-ai apucat de acest sport si cu ce echipament ai inceput?
AM INCEPUT IN 88 IMPREUNA CU UN STUDENT LA MEDICINA CALIN ARIMIE CARE ISI CUMPARASE UN BOARD DIN STATE. PRIMUL BOARD ERA UN BOARD ALBASTRU DIN FIBRA DE STICLA CU NISTE CURELUSE SI ERA UN BOARD DE POWDER. AL DOI-LEA A FOST UN VASA DICTATORIN PERIOADA ACEEA EU N-AM VAZUT NICI UN “SOFTER”

2. Cine sau ce te-a inspirat in practicarea acestui sport?
In 1987 am vazut un film cu snowboard ‘Apocalipse snow” si tot in acelasi an am primit o carte despre snowboard de la un prieten de al tatalui meu ,monitor de schi in Franta care mi-a zis ca asta va fi viitorul meu.Asa a si fost !

3. Ce te atrage cel mai mult in acest sport?
Motivatia principala este natura ,libertatea si miscarea. In acest cadru m-am dezvoltat si mi s-a oferit posibilitatea sa calatoresc ,sa particip la competitii in toata lumea si sa socializez. Snowboardul nu este doar un sport. Intodeauna am spus ca ridereala este o atitudine.

4. Care este locatia ta de dat favorita?Sinaia ,Whistler,Zermatt,Val’desere,Davos

5. Ce obiective ai pentru sezonul acesta?
Sa fiu sanatos !

6. Care sunt cele mai bune trick-uri ale tale?Viteza si stancile

7. La ce trick-uri noi aspiri?VERBIER


Alte sporturi :Schi ,kiteboarding ,wakeboarding,sexboarding,mountain-bike

8. Care a fost cea mai importanta schimbare in viata ta in ultimii doi ani?KITEBOARDING-UL

9. Poveste-ne o experienta memorabila din viata ta de rider.

10. Ce nu stiu oamenii despre tine, dar ar trebui sa stie?
TAKES ONE TO KNOW ONE

11. Zi-ne despre o persoana pe care o admiri.SUNT FASCINAT DE PERSOANELE TALENTATE SI INTELIGENTE.

12. Ce ti-ar placea sa faci peste cinci ani?
CE AM FACUT TOATA VIATA

13. Care este cel mai important lucru din viata ta acum?
VEZI 12

14. Persoane carora ai vrea sa le multumesti pentru ajutorul acordat:
Snowboard -Tatalui meu care ma lasat pe munte si m-a sprijinit, Sandu Negoita ,Dinu Stefanescu ,B.Raducan ,Pierre Garnie, Carlo dal Mollina ,Adrian Teodorescu

15. Ne lasi sa radem de profesia ta?
N-ati avea de ce

Niciun comentariu: