luni, 2 martie 2009

APSI - ASOCIATIA PENTRU PROMOVAREA SPORTURILOR DE IARNA

De Ce
In primul rind pt ca putem schimba ceva. Si pt ca stim ce trebuie schimbat.
Dar nu numai d-asta!

Legislatia romana prevede norme clare cu privire la omologarea si functionarea pirtiilor de schi dar ele nu sint si nu au fost niciodata respectate de nici o statiune montana indiferent de marime, amplasament sau valoarea investitiilor.
Nerespectarea acestor norme se reflecta in mod direct nu numai in calitatea serviciilor prestate dar mai ales in siguranta celor de pe pirtii. Ca exemple se pot aduce numarul mare de accidente ce se produc pe pirtiile romanesti dar si cazul nefericit al decesului din Predeal in sezonul 2004/2005.

Muntii romanesti pot oferi mult mai mult in sezonul de iarna, domeniile schiabile merita a fi mai bine cunoscute, pantele din Carpati nu sint cu nimic mai prejos decit suratele din Tatra sau Rila, cei de pe pirtii (dar si din afara lor) vor mai multa siguranta si implicare, cu totii ne dorim si meritam mai mult.

Se vorbeste foarte mult in turism despre potential si cadru natural versus lipsa infrastructurii si calitatea serviciilor. In ceea ce priveste pirtiile, consumatorul roman a fost foarte putin pretentios. Dar odata cu numarul din ce in ce mai mare al celor ce au schiat in alte tari nivelul exigentelor creste: oamenii isi doresc pirtii mai sigure, mai bine intretinute si, daca nu se poate momentan mai mult, macar mai multa informatie si interes.

Pe de alta parte, toata lumea observa o lipsa acuta de educatie, fie ea asa-zisa de profil (evaluarea pericolului, decalogul schiorului, tipuri de zapada si pirtii, etc) sau ecologica. Unele pirtii (ex Predeal, Poaina Brasov) sunt la sfirsit de saptamina atit de aglomerate incit rivalizeaza cu traficul din Bucuresti la ore de virf. Totusi nimeni nu a dat examen la acordarea prioritatii pe pirtie cu toate ca numarul de accidente la mia de schiori este mai mare decit in cazul soferilor.

Un alt punct ce am dori a fi corectat este deficitul cronic de informatie cu privire la pirtii (grad de dificultate, harti, review), statiuni, echipament etc, etc. Cu greu se poate gasi o topometrie (dif de nivel, lungime) cit de cit completa si/sau corecta, o descriere de statiune etc. De fapt topometria pirtiilor este obligatorie pentru obtinerea avizului de functionare, dar ea nu a fost facuta in majoritatea statiunilor.

http://www.sporturideiarna.org/de-ce

Niciun comentariu: